Rezervări telefonice : (004) 0759 145 194

Semnele si simptomele problemelor la bujii

2021-03-23 12:13:33 Autor: Nova Rent a Car
Semnele si simptomele problemelor la bujii

 

În medie, o bujie produce între 30 de milioane și 120 de milioane de scântei pe toată durata sa utilizare. De fiecare dată când aceasta se declanșează, electrodul central al bujiei pierde câteva molecule prin vaporizare. În cele din urma distanța dintre electrodul central și electrodul de bază se mărește astfel că amestecul de aer-combustibil nu se mai aprinde eficient. Unele probleme ale motorului pot duce la contaminarea bujiei iar în anumite circumstanțe bujia nu se declanșează deloc (nu produce scânteie).

Modul de funcționarea al bujiei. Focul are nevoie de trei componente: oxigen O2, combustibil și căldură. Motoarele pe benzină și diesel moderne primesc combustibil prin injecție directă controlată electronic în faza de admisie sau chiar așteaptă până în faza de compresie. La final, căldura este produsă în două moduri în funcție de tipul motorului: scânteia produsă de bujii în cazul motoarelor pe benzină, sau căldura compresiei pentru motoarele diesel. Ceea ce rezultă atunci când aceste trei componente se combină, este o explozie mică în interiorul cilindrului. La o viteză medie de 100 kilometri pe oră, un cilindru obișnuit se va declanșa de 1000 de ori pe minut sau de 16 ori pe secundă.

În interiorul motoarelor pe benzină, căldura este declanșată sub forma unui fulger minuscul (scânteie). În bobina de aprindere, controlată electronic de către modulul de comandă al motorului ECM , este generat un curent înalt care variază între 5 kV și 45 kV în funcție de autovehicul. Această sarcină electrică este transmisă bujiei prin intermediul cablurilor sau fiselor de bujii. Scânteia se declanșează în momentul în care sarcina de curent electric sare între electrozii bujiei care se află la o distanță foarte mică cuprinsă între 0.2 și 1.5 milimetri. Căldura generată de scânteie, între 5000 și 6500 de grade Celsius, aprinde amestecul de aer-combustibil care împinge pistonul jos în faza de ardere și destindere.

Semne ale problemelor de bujie. Cum ne putem da seama dacă bujia noastră trebuie verificată? Motorul este o mașinărie foarte bine reglată asemenea unui ceas elvețian al cărui performanță, economie de combustibil și fiabilitate sunt dependente de livrarea consistentă a aerului, combustibilului și scânteii. Biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă prezintă mai jos o listă cu semnele de probleme determinate de bujii:

  • Consumul de Combustibil – Șoferii care observă o creștere nejustificată al consumului de benzină trebuie să ia în considerare faptul că bujiile pot fi cauza problemei. Dacă modulul de comandă al motorului ECM nu mai are control asupra randamentului scânteii produse de bujie atunci acesta va compensa combustia ineficientă prin prin injectarea unei cantități mai mari de combustibil.
  • Rateu – Un rateu de cilindru are loc atunci când bujia nu mai poate aprinde amestecul de aer și combustibil. Acest lucru se poate întâmpla din mai multe motive: bujii uzate, contaminare, cabluri sau fise rupte și crăpate sau alte probleme.
  • Martor Motor – Martorul motor de la bordul mașinii se aprinde atunci când detectează probleme de aprindere. Modulul de control al motorului ECM este cu mult mai sensibil decât un șofer și poate detecta un rateu al unui cilindru în timpul miilor de arderi corecte din interiorul acestuia.
  • Pornire Greoaie – Chiar și aprinderea corectă este dificilă atunci când motorul este rece. Modulul de control al motorului ECM adaugă o cantitate mai mare de combustibil pentru a compensa vaporizarea slabă ceea ce este dificil pentru o bujie uzată să aprindă rezultând într-o pornire greoaie sau chiar imposibilitatea de a porni motorul.
  • Ralanti Instabil – La ralanti, rateurile unui cilindru datorate unei bujii problemă, sunt mai evidente deoarece produc mai multe vibrații în mașină.
  • Performanță Slabă – Pe timpul accelerării, bujiile trebuie să producă scântei mai puternice pentru a aprinde o cantitate mai mare de combustibil pentru a genera mai multă putere. Bujiile problemă sau bobinele de aprindere uzate nu pot să producă scântei puternice pentru genera puterea cerută de acelerație.
  • Ezitarea – Ezitarea pe timpul accelerării poate fi descrisă ca situația în care motorul nu răspunde imediat la comenzile șoferului. După aceea o creștere în putere ar putea veni pe neașteptate. Întârzierea în generarea puterii poate indica o problemă de bujie.

În funcție de autovehicul, motor și de tipul bujiei, bujiile au o durată de viață cuprinsă între 50 de mii și 200 de mii de kilometri. Cablurile bujiilor și bobinele de aprindere tind să țină mai mult dar de obicei nu mai mult decât dublul duratei de viață a bujiilor pe care le aprind. Înlocuirea bujiilor este un lucru simplu pentru majoritatea autovehiculelor deși pentru a ajunge la unele dintre ele trebuie să „angajăm un  contorsionist” deoarece sunt plasate unor scuturi protectoare sau al unor alte echipamente. Biroul de închirieri mașini Nova Rent a Car din Iași vă prezintă mai jos pașii esențiali necesari pentru înlocuirea bujiilor:

  1. Accesarea Bujiilor – Această primă etapă poate implica înlăturarea altor componente precum acoperitoarele de motor, scuturile de căldură sau chiar și colectorul de admisie.
  2. Scoaterea Cablului de pe Bujie sau a Bobinei de Aprindere – Cablurile de bujie sunt puse într-o ordine foarte precisă motiv pentru care trebuie să le marcăm ordinea astfel încât să nu le  încurcăm la montare. Acest lucru va cauza declanșarea în ordine incorectă a bujiilor. Dacă se observă cabluri cu probleme atunci acestea vor fi înlocuite.
  3. Curățirea Canalelor Bujiilor – Pe tuburile și canalele bujiilor tinde să se depună mizerii. O idee bună ar fi folosirea aerului comprimat pentru a îndepărta aceste mizerii pentru a preveni căderea lor în interiorul cilindrului atunci când bujia va fi scoasă afară.
  4. Scoaterea Bujiei – Folosind o cheie pentru bujii, bujiile vechi vor fi deșurubate în sensul opus al acelor de ceas.
  5. Curățarea Filetului – Câteva minute pentru curățarea filetelor de la capul fiecărui cilindru poate preveni probleme ulterioare ale bujiei.
  6. Ajustarea Distanței dintre electrozi – Majoritatea noilor bujii au distanța dintre electrozi presetate din fabrică dar este o idee bună de a verifica distanța și de a o ajusta dacă este necesar conform manualului mașinii.
  7. Lubrifierea Filetului Noii Bujii – Ungerea cu un lubrifiant al filetelor noilor bujii va evita blocarea acestora la următoarea schimbare.
  8. Instalarea Noilor Bujii – Noilor bujii se vor înșuruba în sensul acelor de ceas cu degetele atât cât se poate după care se va folosi o cheie dinamometrică și se vor strânge conform specificațiilor.
  9. Montarea componentelor de la pasul 1.

A fi atent la comportamentul mașinii reprezintă un element esențial pentru o mașină fiabilă iar recunoașterea timpurie a problemelor de bujie poate îmbunătății economia de carburant sau chiar preveni rămânerea în pană.

 

Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:

0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro