Noi teste Euro NCAP: rezultate surpriză pentru modelele evaluate în această rundă

Ultima sesiune Euro NCAP: cine obține 5 stele și cine dezamăgește
Renault Clio Ratează 5 Stele la Euro NCAP: Valul de 5 Stele Chinezești Confirmă Standarde Împovărătoare. Organismul european independent de siguranță rutieră, Euro NCAP, a încheiat cel mai probabil ultima serie de teste din acest an, evaluând nu mai puțin de 18 modele noi. Deși 11 dintre acestea au obținut mult-râvnitele 5 stele, o surpriză notabilă a venit din partea unui model consacrat: noua generație Renault Clio a reușit să obțină doar 4 stele.
Acest rezultat contrastează cu așteptările, mai ales în contextul în care standardul de 5 stele devine o normă pentru majoritatea modelelor lansate, inclusiv pentru un număr semnificativ de modele noi din China, care au excelat în această serie.
De Ce Doar 4 Stele Pentru Clio?
A șasea generație a subcompactei franceze, Renault Clio, a înregistrat scoruri bune la toate cele patru criterii de siguranță, însă insuficient de mari pentru a atinge pragul maxim. Scorul de 79% pentru Protecția Adulților și 73% pentru Sistemele de Asistență (Safety Assist) par a fi punctele nevralgice.
- Protecția Adulților: 79%
- Protecția Copiilor: 82%
- Utilizatori Vunerabili (Pietoni și Bicicliști): 80%
- Sisteme de Asistență: 73%
Chiar dacă noile protocoale Euro NCAP din ultimii ani au devenit din ce în ce mai stricte, punând un accent major pe siguranța pasivă și pe sistemele de asistență avansate (AEB, Lane Assist, etc.), rezultatul Clio semnalează fie o abordare mai conservatoare a Renault în privința dotărilor standard, fie o performanță marginală în unele dintre noile teste de impact.
Valul de 5 Stele: Mercedes și Surpriza Chinei
În aceeași serie de teste, o pleiadă de modele au obținut ratingul maxim de 5 stele, subliniind performanța superioară a acestora conform standardelor actuale:
Performanțe Remarcabile (5 Stele)
| Model | Protecție Adulți | Protecție Copii | Utilizatori Vunerabili | Sisteme Asistență |
| Mitsubishi Eclipse Cross | 83% | 86% | 82% | 70% |
| Mercedes-Benz CLA | 94% | 89% | 93% | 85% |
| Mazda CX-5 | 90% | 89% | 93% | 83% |
| Volkswagen T-Roc | 91% | 87% | 87% | 77% |
| Porsche Cayenne Electric | 91% | 89% | 81% | 79% |
| Geely Starray EM-i | 90% | 87% | 86% | 77% |
| Deepal S05 | 94% | 87% | 78% | 76% |
| MG4 EV Urban | 87% | 85% | 85% | 80% |
| Hyundai Nexo | 90% | 85% | 76% | 80% |
| Exlantix EX | 90% | 85% | 76% | 79% |
| Kia EV4 (cu pachet opțional) | 84% | 85% | 77% | 78% |
Modele precum Mercedes-Benz CLA au demonstrat excelența inginerească, obținând scoruri aproape de perfecte.
Surpriza Producătorilor Chinezi
Un aspect definitoriu al acestei serii de teste este performanța impresionantă a modelelor chinezești. Mărci precum Geely (Starray EM-i), Deepal (S05) și Exlantix (EX) au obținut fără echivoc 5 stele, cu scoruri solide la toate capitolele. Acest lucru confirmă tendința recentă a producătorilor chinezi de a investi masiv în siguranță, îndeplinind sau depășind standardele europene pentru a câștiga încrederea consumatorilor.
Alții care Au Ratat Maximul (4 Stele)
Clio nu este singurul care a rămas la 4 stele. Câteva modele de la producători consacrați sau noi veniți s-au alăturat francezului:
- Alpine A390: Primul SUV Alpine a obținut 4 stele, înregistrând cel mai mic scor la Protecția Adulților (74%).
- Jeep Compass (Noua Gen.): 4 stele, cu un scor de 66% la Sistemele de Asistență, cel mai scăzut din grup.
- Toyota Yaris Facelift: Versiunea actualizată a Yaris a obținut 4 stele, cu cel mai mic scor la Protecția Adulților (72%) dintre toate modelele din listă, un semnal de alarmă pentru segmentul mic.
| Model | Protecție Adulți | Protecție Copii | Utilizatori Vunerabili | Sisteme Asistență |
| Renault Clio | 79% | 82% | 80% | 73% |
| EBRO S400 | 79% | 85% | 78% | 80% |
| Chery Tiggo 4 | 79% | 85% | 78% | 80% |
| Kia EV4 (Standard) | 84% | 85% | 77% | 67% |
| Alpine A390 | 74% | 85% | 80% | 77% |
| Jeep Compass | 80% | 85% | 74% | 66% |
| Toyota Yaris Facelift | 72% | 84% | 83% | 72% |
| Kia PV5 | 83% | 85% | 64% | 65% |
| Toyota Aygo X Facelift | 73% | 72% | 83% | 68% |
Cazul Particular Kia EV4
Kia EV4 a arătat clar importanța echipamentelor opționale de siguranță. Modelul a primit 4 stele în configurația standard (din cauza scorului de doar 67% la Sistemele de Asistență), dar a urcat la 5 stele odată cu adăugarea pachetului de siguranță opțional, care a îmbunătățit scorul la Sisteme de Asistență la 78%.
Concluzie
Rezultatele Euro NCAP din această serie subliniază două tendințe majore:
- Exigența Crescută: Obținerea a 5 stele nu mai este o formalitate, iar mașinile care nu reușesc să obțină scoruri mari la noile teste de asistență și impact (în special cele care simulează scenarii de accident mai complexe) sunt penalizate. Scorul de 4 stele al lui Renault Clio este o dovadă că standardul de excelență se deplasează constant.
- Ascensiunea Chinei: Prezența și succesul modelelor chinezești demonstrează că producătorii asiatici au adoptat rapid și eficient protocoalele europene de siguranță, devenind competitori serioși și pe acest segment.
Pentru consumatori, noile teste oferă o imagine clară: siguranța maximă este din ce în ce mai mult corelată cu cele mai avansate sisteme de asistență la condus, nu doar cu structura solidă.
