Rezervări telefonice : +4 076 5237 772

Turbocharger sau Supercharger? Care este diferenta?

2020-12-17 10:24:20 Autor: Nova Rent a Car
Turbocharger sau Supercharger? Care este diferenta?

 


Reglementările tot mai severe, din majoritatea țărilor de pe glob, de scădere a emisiilor poluante de la țeava de eșapament ale autovehiculelor au forțat producătorii auto să folosească motoare cu cilindree tot mai mică. Aceste motoare mici sunt econome și produc emisii reduse dar clienții se așteaptă la performanțe asemănătoare motoarelor cu cilindree mare. Pentru a crea mașini care sunt și performante dar și prietenoase cu mediul înconjurător, producătorii auto au introdus metoda supraalimentării motoarelor iar biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă prezintă pompele turbocharger și supercharger.

Supraalimentarea se referă la o modalitate de a forța intrarea în motor a unei cantități mai mari de aer decât ar intra în mod normal. Motoarele cu aspirație naturală au un vacuum continuu în sistemul de admisie, în timp ce cilindrii din faza de admisie trag aer dincolo de carburator. Motoarele cu inducție forțată folosesc o pompă, de cele mai multe ori turbocharger sau supercharger, pentru a forța aer în admisie. Deoarece aerul este un gaz compresabil, rezultatul presurizării admisiei și cilindrilor este și mai mult oxigen iar mai mult oxigen amestecat cu o cantitate mai mare de combustibil rezultă în mai mulți cai putere, în performanțe mai mari. Supraalimentarea poate fi folosită în două moduri. La mașinile super sport unde se dorește performanță maximă iar consumul de combustibil nu contează și la motoarele mici unde inducția forțată poate să ridice puterea la nivelul unor motoare cu cilindree mult mai mare, ineficiente dar aspirate natural. Rezultatul general este o mașină cu un consum mic de combustibil fără a sacrifica performanțele.

Producătorii de autovehicule folosesc în general două modalități de supraalimentare a motoarelor. Ambele tipuri de inducție forțată funcționează puțin diferit și au avantaje și dezavantaje diferite. Un turbocharger obișnuit este o pompă centrifugală pusă în mișcare de gazele de evacuare. Pompele centrifugale au presiuni variabile ceea înseamnă că randamentul lor depinde de cât de repede este condusă mașina, de cât de turat este motorul. Un supercharger obișnuit este o pompă cu presiune pozitivă acționată mecanic de arborele cotit al motorului printr-o curea. Pompele cu presiune pozitivă compresează aceeași cantitate de aer la fiecare turație a motorului. Mai nou, o dată cu introducerea vehiculelor electrice hibride s-a găsit o nouă modalitate de acționare a pompelor cu inducție forțată. În loc de gaze de evacuare sau de curele, aceste pompe sunt acționate de un motor electric. De exemplu, motoarele din Formula 1 folosesc un motor electric pentru acționarea turbocharger-ului la turații mici iar la turații mari același turbocharger este acționat de către gazele de evacuare.

Datorită modului diferit de operare și funcționare al acestor pompe cu inducție forțată rezultă atât avantaje cât și dezavantaje din partea fiecăreia.

  • Turbinele acționate de gazele de evacuare nu furnizează impulsuri de putere la turații mici. Acest lucru este denumit „întârziere turbo” și poate lua prin surprindere șoferii neexperimentați. Aceste turbine nu adaugă rezistență mare motorului astfel consumul este mic la ralanti sau la viteză de croazieră. Când este nevoie de performanțe mari pentru accelerare și depășire, șoferul va observa o întârziere mică înainte ca impulsul și puterea completă să fie obținute. Pompele turbocharger sunt montate pe gura de evacuare a gazelor motiv pentru care în jurul motorului este necesar un spațiu mai mare pentru montarea lor.
  • Supercharger-ele acționate prin curele furnizează impuls la toate turațiile astfel nu există întârzieri la furnizarea puterii. Șoferii se obișnuiesc mai ușor cu aceste motoare. Acest tip de pompe fiind acționate direct de motor prin curea, cresc rezistența pe motor, determinând creșterea consumului de combustibil la ralanti dar și la viteze de croazieră. Unele tipuri de pompe supercharge au nevoie de spațiu pentru montarea deasupra motorului motiv pentru care capotele de la mașinile echipate cu aceste pompe au decupaje pentru ale face loc.
  • Turbo-urile aftermarket acționate de gazele de evacuare tind să coste mai mult decât turbinele supercharge acționate de curea iar pentru întreținerea, diagnoza și repararea lor este necesar un specialist bun. Puterea obținută prin aceste pompe aftermarket este mai mare decât cea obținută cu piesele originale motiv pentru care va crește uzura motorului, transmisiei, diferențialelor și axelor. Prin urmare toate costurile vor crește.

Twin-charging este o opțiune de supraalimentare pe care biroul de închirieri mașini Nova Rent a Car o recomandă și care cuprinde avantajele ambelor tipuri de inducție forțată, turbocharge și supercharge. Twin-charging nu este limitat doar la mașinile sport, motorul 1.4 TSI construit de grupul VW este regăsit pe toate modele de mașini mici și mari: hatchback, sedan, SUV. Un alt exemplu de mașină mică de oraș dotată cu un motor Twin-charging este Nissan Micra. Turbinele electrice sunt o altă opțiune pe care o vom regăsii tot mai des pe măsura ce tehnologia se ieftinește.

O mașină dotată cu turbocharger, supercharger sau cu ambele în configurație twin-charger are nevoie de o întreținere adecvată. Acest lucru va asigura funcționarea supraalimentării în parametrii potriviți ceea ce va asigura performanțe consistente, consum econom și fiabilitate în timp. Principalul element de care au nevoie turbinele sunt schimbările de ulei. Lubrifierea consistentă a motorului și a turbinelor reprezintă un element critic pentru fiabilitatea lor deoarece acestea ajung la rotații de sute de mii de ori pe minut. De exemplu, turbinele supercharger ajung până la 72.000 de rotații pe minut în timp ce turbinele turbocharger ajung chiar la 300.000 de rotații pe minut. De asemenea, compresia aerului de admisie generează foarte multă căldură. Pentru a menține supraalimentarea într-o stare de funcționare bună, biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă recomandă să faceți schimbul de ulei la timp de fiecare dată. Turbinele supercharger au propriul lor sistem de ulei pe care unii producători recomandă a fi schimbat anual. Turbinele turbocharger folosesc uleiul motorului pentru asigurarea lubrifierii motiv pentru care în acest caz, schimbările la timp al uleiului pentru motor sunt foarte importante pentru menținerea fiabilității supraalimentării. Dacă autovehiculul este dotat cu supraalimentare aftermarket atunci aceasta trebuie verificată de către un mecanic specializat pe turbine auto.

 

Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:

0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro