Modul de functionare al unei turbine auto
În ceea ce privește mașinile dotate cu turbocompresoare, majoritatea șoferilor au ideea preconcepută că acestea au cumva motoare mai puternice care le fac mai performante iar acest lucru este adevărat. În rândurile de mai jos biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă explică cum este realizată această „magie”.
Într-un motor cu ardere internă obișnuit, fluxul de aer este cel mai important element pentru performanța motorului. Într-un motor pornit, mișcarea de coborâre al pistoanelor este cea care trage aer în interiorul cilindrilor unde aerul este amestecat cu combustibil și amestecul rezultat este aprins pentru a crea putere. Atunci când pedala de accelerație este apăsată, nu combustibilul lichid este pompat în motor ci se atrage mai mult aer care la rândul său atrage mai mulți vapori de combustibil pentru a crea putere.
Un turbocompresor este o componentă mecanică acționată de gazele de evacuare care cresc puterea motorului prin pomparea unei cantități mai mari de aer în motor. Turbocompresorul folosește o pereche de elice montate pe un ax comun. Una dintre elice este conectată la evacuare și se numește turbină iar cealaltă este conectată la admisia de aer al motorului și se numește compresor. Gazele de evacuare rotesc turbina care la rândul ei rotește compresorul. Compresorul introduce aer în motor mai repede decât poate acesta singur astfel un volum de aer mai mare este amestecat cu o cantitate mai mare de combustibil ceea ce mărește puterea motorului.
Pentru funcționarea corectă a turbocompresorului trebuie să existe suficientă presiune pe evacuarea gazelor pentru a roti turbinele. Acest lucru nu se întâmplă imediat ci doar când turația motorului atinge 2000 sau 3000 de rotații pe minut. Această întârziere până motorul atinge turația necesară se numește lag turbo. În momentul în care turbina intră în funcțiune rezultă o creștere rapidă de putere care este câteodată acompaniată de un zgomot asemănător motorului unui avion cu reacție.
În trecut, turbocompresoarele erau folosite doar pe mașinile sport pentru a le da mai multă putere. În prezent, datorită standardelor guvernamentale pentru reducerea consumului de combustibili, producătorii de auto aleg să doteze mașinile cu motoare mici supraalimentate pentru a înlocui motoarele pe aspirație cu cilindree mare și consum mare de carburant. Turbocompresoarele permit motoarelor mici să producă caii putere al motoarelor mari la cerere, dar când cererea nu este necesară (ca de exemplu când viteza este constantă pe autostrăzi sau drumuri expres) motorul cu cilindree mai mică consumă mai puțin combustibil. În mod obișnuit, motoarele cu turbocompresoare au nevoie de combustibili cu cifră octanică mare astfel multe dintre aceste motoare turbo eficiente folosesc injectoare pentru injecția directă de combustibil care permite utilizarea de combustibil ieftin cu cifră octanică 87. Autonomia unei mașini cu turbocompresor variază în funcție de stilul de condus al șoferului – dacă turbina intră des în funcțiune atunci motorul mic va consuma la fel de mult ca un motor mare aspirat.
Majoritatea motoarelor diesel sunt dotate cu turbocompresoare. Motoarele diesel au cuplu mare la turație mică dar putere mică la turație mare. Motoarele diesel cu turbocompresor au putere mare pe o plajă mai mare de turații ceea ce le face mai potrivite pentru mașinile de pasageri. Spre deosebire de motoarele pe benzină, motoarele diesel consumă mai puțin dacă sunt dotate cu turbocompresoare. Biroul de închiriei auto Nova Rent a Car din Iași vă oferă o gamă mare de mașini diesel cu consum redus de combustibil: Opel Astra, Ford Fiesta, Foard Focus, Skoda Octavia, Skoda Rapid, VW Jetta, VW Golf 6, Dacia Duster, Mercedes Sprinter.
Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:
0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro