Rezervări telefonice : +4 076 5237 772

Modul de functionare al suspensiilor adaptive

2021-01-12 10:52:55 Autor: Nova Rent a Car
Modul de functionare al suspensiilor adaptive

 

 

Tot mai multe modele de mașini sunt echipate din fabrică cu amortizoare adaptive care mai sunt numite si suspensii adaptive. Aceste sisteme sunt de mai multe tipuri, unii producători auto preferă un anumit model de amortizoare adaptive iar alții producători auto echipează mașinile cu alte tipuri de amortizoare. Biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă prezintă principalele tipuri de sisteme adaptive: amortizoare magnetoreologice, amortizoare acționate prin electrovalve, amortizoare pe aer.

Configurarea suspensiilor înseamnă mai multe compromisuri pentru a avea o manevrabilitate optimă a mașinii. Pentru aceasta o mașină trebuie să fie destul de rigidă, să evite înclinările mari în curbe și să mențină un contact foarte bun al anvelopelor cu șoseaua. Dar o mașină cu suspensii rigide este neconfortabilă pe drum. De asemenea prin creșterea prea mare a amortizării vom avea o călătorie confortabilă dar și o înclinare periculoasă a mașinii în curbe.

Pentru a obține cel mai bun compromis, producătorii auto trebuie să configureze cu precizie mare arcurile, amortizoarele și barele antiruliu (barele stabilizatoare) ale mașinilor dar este o opțiune care le cuprinde pe toate, fără compromisuri: suspensiile adaptive. Aceste sisteme adaptive permit șoferilor să decidă cât de rigidă sau flexibilă să fie mașina lor în timp sistemele electronice monitorizează în mod constant condițiile de drum și fac ajustările necesare ale comportamentului suspensiei atunci când este necesar.

Amortizoarele magnetoreologice sunt utilizate de constructorii de mașini VW Grup și General Motors. Acestea poartă denumirea de MagneRide (Ford) sau PASM (Porsche Active Suspension Management) și sunt construite dintr-un  monotub umplut cu lichid magnetoreologic. Acesta este un ulei sintetic care conține particule de fier cu dimensiuni foarte mici de câțiva micrometri grosime (câteva miimi de milimetru). În momentul în care unul sau mai multe bobine magnetice din amortizor produc un câmp magnetic în jurul uleiului, particulele de fier se aliniază. Cu toate că această aliniere a particulelor de fier nu schimbă vâscozitatea uleiului (așa cum pretind unii), alinierea particulelor este capabilă să dea uleiului o stare apropare solidă îngreunând trecerea pistonului din amortizor prin ulei. Forța câmpului magnetic determină cât de solid va fi uleiul astfel sistemele electronice ale mașinii vor controla gradul de rigiditate ale amortizoarelor independent pentru fiecare roată ale vehiculului. Majoritatea mașinilor cu amortizoare MagneRide au incluse presetări cu diferite grade de rigiditate din care șoferul poate să aleagă (Confort, Sport, Dinamic). Pe lângă aceste presetări, electronica mașinii monitorizează în permanență suprafața drumului și modul de conducere a mașinii, făcând ajustări suplimentare dacă situația o cere. Din punctul de vedere al biroului de închirieri mașini Nova Rent a Car din Iași, avantajul sistemului electromagnetic MagneRide față de sistemele mecanice este dat de rapiditatea cu care amortizorul își poate se setările.

Schimbarea rapidă a rigidității unui amortizor este posibilă și fără a utiliza tehnologii sofisticate precum uleiul magnetic. În loc să modifice proprietățile uleiului, multe sisteme de amortizare folosesc o supapă (electrovalvă) pentru a controla debitul lichidului care trece prin pistonul amortizorului. Cu cât debitul este mai restricționat prin piston, pistonul din amortizor se mișcă mai greu. De exemplu, constructorul de mașini Aston Martin folosește un sistem de la Bilstein denumit Damptronic. În acest sistem, ansamblul pistonului conține două tipuri de supape: o supapă pentru creșterea rigidității și o supapă pentru scăderea rigidității. Debitul lichidului prin supapa variabilă care se află pe peretele lateral al pistonului din interiorul amortizorului este controlată electronic printr-o bobină iar când această supapă este închisă complet atunci rigiditatea este maximă. Și aceste sisteme au presetări care dictează comportamentul general al suspensiei pe care șoferul le alege, confort, sport, dinamic dar ca și amortizoarele Magnetoreologice, acestea suferă modificări permanente. În cazul sistemelor Damptronic, electronica amortizoarelor preiau informațiile de la multiplele accelerometrele și de la senzorii de înălțime ale mașinii. La unele modele de mașini, precum DBS Superleggera, sistemul Damptronic va modifica rigiditatea amortizoarelor în funcție de unghiul direcției, pregătindu-l pentru o curbă strânsă.

În cazul suspensiilor pe aer, arcurile elicoidale sunt înlocuite cu pungi de aer sau perne de aer care sunt de obicei construite dintr-un amestec de cauciuc sau poliuretan. Suspensiile pe aer sunt formate din patru elemente principale: compresor, rezervor, membrane de cauciuc și senzori de înălțime. Aceste perne de aer sunt umplute de un compresor la diferite presiuni prin intermediul unui rezervor. Cut cât intră mai mult aer și volumul este mai mare, caroseria mașinii se ridică mai mult. Suspensiile pneumatice, pe lângă faptul că permit schimbarea înălțimii caroseriei, permit și variația debitului de aer. Acest lucru este făcut prin intermediul unor compartimente amplasate pe fiecare pernă de aer, trei compartimente în cazul sistemelor de suspensii folosite de Bentley. În această configurație tricamerală, două dintre compartimente pot fi activate sau dezactivate prin intermediul unei electrovalve. Cut cât este mai mare volumul de aer, suspensia este mai moale, astfel când șoferul activează setarea „confort” toate cele trei compartimente sunt active. Compartimentul unu, cel mai mic dintre cele trei, funcționează independent când rigiditatea maximă este necesară, în acest caz șoferul alege setarea „Sport”. Când șoferul activează setarea „Dinamic”, compartimentul unu va fi combinat cu compartimentul doi sau trei astfel suspensia nu va fi nici rigidă dar nici moale. Pernele de aer nu sunt sigurele elemente active ale suspensiei. În cazul constructorului Bentley, acestea funcționează împreună cu amortizoarele ZF Sachs Continuous Damping Control care sunt similare cu amortizoarele Damptronic detaliate mai sus. Suspensiile pe aer pot compensa eventualele greutăți amplasate în spatele vehiculului (portbagaj) prin ajustarea înălțimii caroseriei astfel încât acesta să stea plat, fără înclinații.


Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:

0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro