Masina electrica... pareri Pro si Contra

  

     Industria automobilistica este intr-o continua dinamica, inca de la inventarea rotii. De la decada la decada masinile au suferit multiple imbunatatiri si redefiniri, iar de la an la an se vede o competitie clara intre diferitii producatori de pe piata auto, dornici sa ofere consumatorilor produse noi, reinventate, mai fiabile si mai estetice.

       Tot pe acest trend se situeaza si incercarea inginerilor din domeniu de a gasi alternative la combustibilii existenti, mizand toate cartile pe dezvoltarea sistemelor hibride si electrice. Insa masina electrica in forma sa actuala a adus si multiple pareri contradictorii, pe care le vom analiza pe scurt in cele ce urmeaza.

 

 

Iata cateva din avantaje:

  • Silentioasa si confortabila, ofera un ambient interior in care zgomotul clasic de motor lipseste cu desavarsire, facand loc pentru liniste si armonie auditiva
  • Consum foarte mic, costul cu energia fiind redus considerabil, raportandu-ne la o putere similara a masinilor pe benzina sau motorina

  • Fiabilitate mare si costuri mici de intretinere, tinand cont aici ca motorul electric implica mult mai putine elemente angrenate in miscare si astfel o uzura mai mica

  • Lipsa combustibilului si lipsa emisiilor care inrautatesc gradul general de poluare a planetei

  • Subventiile si suportul oferit de autoritatile din diferite tari, de natura a incuraja achizitia acestui tip de masini eco-friendly.

 

De cealalta parte a baricadei, exista voci care critica conceptul de masina electrica, bazandu-se pe cateva argumente, cum ar fi:

  • Fabricarea bateriilor electrice are la baza Cobaltul, care in Congo (tara cu cel mai mare zacamant de acest fel) este extras in conditii de sclavie de populatie, multi din muncitori fiind chiar copii intre 5 si 14 ani. Pe acest criteriu se invoca conflictul intre dorinta de a salva planeta si lipsa de morala in lantul de productie

  • Autonomie mica si aspect neatractiv – daca la capitolul aspect se poate trece mai usor cu vederea, gandul ca trebuie sa alimentezi la fiecare 200 km nu este deloc reconfortant daca vrei sa pleci in concediu, in conditiile in care statiile de incarcare in tara noastra sunt o raritate

  • Pretul de achizitie foarte mare – justificat in mare parte de tehnologia noua aplicata si de costurile ridicate pe care le implica productia acumulatorilor si a componentelor auxiliare

  • Lipsa statiilor de reincarcare – daca in statele vestice s-a dezvoltat deja o infrastrustura in acest sens, cu puncte special amenajate in care poti stationa sa reincarci masina, la noi in tara aceste statii sunt foarte rare

  • Teama de uzare a acumulatorilor si a scaderii valorii de revanzare – fiind vorba de tehnologie noua, printre unii soferi s-a instalat scepticismul cum ca performanta acumulatorilor scade cu fiecare an ce trece, ajungand la ideea ca daca o cumperi la mana a doua va trebui sa investesti si in acumulatori noi, care sunt, bineinteles, foarte costisitori.