Despre folosirea telefonului mobil la volan

      Telefonul mobil, acest prieten de nadejde al secolului nostru, este recunoscut a avea foarte multe calitati. Insa acestea scad considerabil cand vorbim de folosirea lui in timp ce conducem. Fie ca ne referim la scolari, adulti sau seniori, la persoane casnice sau la oameni de afaceri, mobilul este un “must have” pentru fiecare din noi. In consecinta, majoritatea soferilor nu se pot desparti de el nici macar la volan, iar acest lucru a inceput sa devina o problema din ce in ce mai mare pentru soferi si pietoni, in egala masura.

      Cu toate ca utilizarea mobilului in timpul sofatului este interzisa in foarte multe state, sanctionandu-se drastic prin amenzi pi puncte de penalizare, acest lucru nu ii impiedica pe multi sa incalce prevederea si sa isi puna in pericol propria persoana si pe ceilalti. Asta deoarece folosirea telefonului implica 3 actiuni complexe cum ar fi: soferul isi desprinde privirea de la drum pentru cateva secunde, isi ia una sau chiar amandoua mainile de pe volan si atentia ii este distrata de la trafic la aplicatia telefonica folosita. Dintre acestea trei, distragerea atentiei soferului de la drum la telefon este cea mai riscanta, implicand dupa sine numeroase consecinte cum ar fi marirea timpului de reactie la pericole si elemente imprevizibile, intarzieri in apasarea franei si recunoasterea semnelor rutiere, alterarea perceptiei asupra imprejurimilor si a conditiei drumului, imposibilitatea de a mentine distanta corespunzatoare fata de masina din fata si chiar imposibiltatea mentinerii sensului de mers.

      Incredibil chiar, studii de specialitate emit ipoteza ca persoanele ce conduc si vorbesc la mobil in acelasi timp sunt de 4 ori mai predispuse la accidente decat soferii ce conduc cu viteza peste limita legala sau cei care au consumat bauturi alcoolice. Alte teste practice au aratat ca la o viteza de circa 50 km/ora, daca soferul isi arunca o privire pe telefon timp de 3-5 secunde parcurge “orbeste” o distanta de aproximativ 40 metri, distanta in care se poate intampla un eveniment nefericit.

      Daca va ganditi ca cea mai buna alternativa la aceste pericole este folosirea dispozitivelor “hands-free”, aflati ca specialistii nu considera deloc aceasta optiune a fi mai putin riscanta. De data aceasta, chiar daca ne mentinem privirea la drum si mainile pe volan, factorul cognitiv ne poate impiedica sa acordam atentie la sofat, deoarece vorbitul implica atentia, memoria, elementele de limbaj si emotiile, ceea ce fac din noi un element subiectiv, incapabil a ne concentra pe doua actiuni simultan. Mai mult, specialistii considera ca activitatea cerebrala in ariile responsabile cu procesarea si analizarea elementelor in miscare este diminuata la o treime in momentul cand soferul este implicat intr-o discutie telefonica.

      Astfel ca, sloganuri precum “don't text & drive” sau “hands-free is not risk free” isi dovedesc pe aceasta cale veridicitatea, indemnand conducatorii auto de pretutindeni la prudenta si responsabilitate fata de sine si semeni.